Intervju*

Jag får ofta massor av frågor om mitt företag Shantify där jag arbetar kreativt med det jag älskar, med alla typer av medier, såväl digitala som analoga. Oavsett om du behöver hjälp med en ny hemsida, ett bokomslag eller att synas effektivt i sociala medier, så kan jag hjälpa dig. Jag arbetar med allt som tillhör webb och grafisk formgivning. Designar och illustrerar för webb och print, med specialisering inom webbdesign, skiv- och bokomslag men skapar också varumärkesidentitet för din personliga blogg eller företag. Jag kan även hjälpa dig att integrera och implementera sociala medier och marknadsföringsstrategier för din verksamhet.

Här nedan kan du läsa mina svar på frågor kring mitt arbete jag fått i en intervju tidigare i år:

- Hur arbetar du med att tolka en artist när du får ett jobb? Vad tänker du på?

Jag börjar nog faktiskt mest med att inte tänka överhuvudtaget. Lyssnar in artisten och lyssnar själv inåt. När tankarna tar vid fokuserar jag främst på vad artisten vill förmedla för känsla med låten, albumet, hemsidan eller vad det nu kan vara. Vad vill artisten ge? Vem är mottagaren?
Sedan arbetar jag också utifrån huruvida det är en artist med ett symboliskt budskap eller inte. Och isåfall hur kan jag gestalta detta på bästa sätt?
Jag lyssnar, inspireras av allt ifrån jord till rymd och när det gäller artister så går arbetet ofta helt av sig själv. Den kreativa processen är självgående. Det är det som gör mitt jobb så fantastiskt. Kombinationen av lek och hårt arbete.

- Kommunikation mellan en grafisk formgivare och en kund, är den viktig samt hur fungerar den?

Både och. Vissa kunder släpper allt till mig och jag kan arbeta helt kreativt efter det jag ser, känner och vill. Medan andra kunder, framförallt andra konstnärer som artister, författare och människor som vill förmedla ett större budskap i sina verk tycker att det är jätteviktigt med kommunikationen oss emellan. För mig går det lika bra hur som helst.
Jag gillar att arbeta fritt och ostyrt, samtidigt som det är utvecklande att bolla idéer och få nya utmaningar från kunder.

- Skulle du kort vilja beskriva processen, från att en kund kontaktat dig till slutresultat?

Kunden kontaktar mig ofta via mail. Jag återkopplar med en rad frågor där jag ber kunden utveckla sina önskemål och sin önskan kring deadline.
Efter svar på detta kan jag beräkna tidsåtgång och annat jag behöver väga in för att ge en offert. Godkänner kunden den så är vi igång.
Under resans gång ser det om sagt helt olika ut med kommunikationen. Vissa kunder vill se och tycka och tänka medan andra överlämnar det tekniska och kreativa helt till mig.
När jag är i slutfasen av mitt arbete får kunden tycka till och komma med förslag på eventuella ändringar och sedan tar jag fram slutresultatet. Där ska vi båda givetvis känna att vi är helt framme i mål.

- Är det viktigt för dig som formgivare att ha ett unikt konstnärligt uttryck?

Både och.
Jobbar jag för en kund som har en egen produkt, ett mål med den och som vill ha ett uttryck som kanske inte är helt vad jag själv skulle ha valt så kan jag absolut arbeta så.
Jag har inga problem med att anpassa mig efter uppdrag. Det kan ofta vara otroligt roligt och lärorikt.
Däremot tror jag att det är svårt att inte se på mina arbeten att jag står bakom. Alla utvecklar vi vårt egna uttryck och det är väl ofta därför kunder hittar till just den grafiska designer de vill arbeta med som också ska tolka och ge ytterligare en dimension på deras produkt eller verk.

 

Här nedan kan du se en kort film om Shantify och vad jag kan göra för dig.

 

Facebook-kommentarer